Peter & Marianne van Halifax naar Toronto

Montréal

“Bonjour, hi!” In Montréal worden we, net zoals in de rest van de provincie Quebec, eerst in het Frans en daarna in het Engels begroet. Omdat we alleen Frans en Engels nog niet interessant genoeg vinden, beginnen we de dag met een wandeling door China Town. Langs de volgestopte Chinese winkeltjes en kruideniers staan fruitkistjes opgestapeld. Chinese senioren zitten met elkaar te kletsen op de bankjes langs de weg. Daarna besluiten we “Vieux-Montréal” te gaan verkennen, de oude binnenstad. We beginnen bij de Basilique Notre Dame, volgens het boekje geldt deze kerk als één van de mooiste kerken van Noord-Amerika. En hoewel wij niet alle kerken van Noord-Amerika hebben bezichtigd, geloven we het meteen. Het altaar is schitterend, stiekem wat overdreven, maar toch ook indrukwekkend. We vereren de rest van de oude binnenstad ook met een bezoek: o.a. het oudste gebouw van de stad (het seminarie), de oude “Bank of Montréal” (geïnspireerd op het Pantheon in Rome) en het monument “Colonne Nelson”. De Engelsen hebben dit standbeeld van hun zeeheld die heerszuchtig het land in kijkt hier geplaatst – omdat dit niet onomstreden was en is, is het monument regelmatig onthoofd.

We nemen de metro naar het stadsdeel “Mont-Royal” en wandelen tussen de bijzondere winkeltjes naar café “Chat L’Heureux” voor een lunch. Dit café is speciaal bedoeld voor kattenliefhebbers. Overal waar je kijkt zitten katten, die graag met je komen knuffelen. Zelfs op de wc wordt je liefkozend begroet. Sommige van de katten hebben een plekje nodig om geadopteerd te worden, maar we houden ons in: Sjors blijft uiteraard onze nummer één.

Vervolgens is het tijd om een kijkje te nemen in de “Ville Souterraine”, de ondergrondse stad. Montréal beschikt over een groot overdekt en ondergronds netwerk van passages en tunnels met restaurants, winkels, banken, bioscopen en hotels. Vooral in de lange, koude Canadese winters is dit een uitkomst voor de bewoners.

Aan het einde van de dag keren we terug naar China Town om een hapje te gaan eten. Hieraan voorafgaand is de nodige overtuigingskracht nodig richting Peter. Uiteindelijk komen we overeen dat hij mij de schuld mag geven als hij ziek wordt. Met deze deal op zak komen we terecht in een Chinees restaurantje, waar ze gelukkig ook een Engelse menukaart hebben. Als eerste krijgen we een ietwat roestige theepot met jasmijnthee geserveerd. Daarna volgen de lekkerste Chinese hapjes (en er is niemand ziek geworden). We sluiten de dag af in jazzcafé “Upstairs”, waar een jazzkwartet live speelt. We drinken iets teveel bier en gaan iets te laat naar bed.

Dit avondprogramma zorgt ervoor dat we genoodzaakt zijn om uit te slapen. Met een klein beetje hoofdpijn is de Starbucks onze eerste stop van de dag, voor een grote kop koffie. De hervonden energie maakt dat we verder op pad kunnen – naar de top van de Mont Royal, de “berg” naast het centrum van Montréal. Bovenop raken we de weg kwijt, wat leidt tot een onverwachte boswandeling en enig chagrijn van mijn kant. Uiteindelijk komen we dan toch terecht bij Chalet du Mont-Royal, waar we een prachtig uitzicht hebben over de stad. Achter het Chalet is een parkje waar we picknicken. De brutale eekhoorns zijn hier ontelbaar. Als ze merken dat we niets te eten voor ze hebben, houden ze zich afzijdig. Een mede-parkbezoeker die de eekhoorns toch wil laten meegenieten van zijn broodje, houdt er een kras door gemene eekhoornnageltjes aan over.

We wandelen de berg weer af, met als bestemming “Juliette et Chocolat” – een tip van Milou over wat we niet mogen missen in Montréal. We eten een paar goddelijke chocoladehapjes. Goede tip!

Na een kort dutje in het hotel (de gevolgen van gisteravond), struinen we door een paar winkels. Veel kleren en schoenen zijn hier goedkoper dan in Nederland en de koopzucht lijkt dan ook even toe te slaan, totdat we ons realiseren dat onze koffers op de heenweg al aan het maximaal toegestane gewicht zaten. Na het eten doen we nog wat spelletjes in het hotel. Morgen gaan we onze nieuwe huurauto ophalen en zetten we koers richting de hoofdstad van Canada.

Mama

Mooie belevenissen weer; wat een heerlijk, eerlijk ("enig chagrijn van mijn kant" en Peter die niet in de Chinese wijk wilde gaan eten) verhaal :).
En wat een groot geluk dat ze daar ook overal koffie hebben;). Succes met de nieuwe auto, goede verdere reis and enjoy!!! X

Els

Haha, de eerlijkheid is inderdaad mooi! Gelukkig is de weg weer gevonden en zit het eten er in!
Heerlijk.om te lezen, doe mij maar zo'n kattencafe!

Milou

haha, nouja, verdwalen op de Mont Royal.. wie wil dat niet!! Gelukkig biedt Juliette&Chocolat dan troost! hmmm... alleen daarvoor zou ik al teruggaan :)